niedziela, 8 grudnia 2019

Amortyzator do elektryka

Amortyzator w rowerze to często niedoceniana część w rowerze. Ta część ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy, zaraz po hamulcach.

Rowery wg. amortyzacji dzielą się na trzy typy: Sztywne (bez amortyzacji), Hardtail (tylko przedni amortyzator) oraz Full-Suspenion (pełne zawieszenie - przedni amortyzator oraz damper).



Moim zdaniem, w przypadku elektryka podstawą jest przynajmniej przedni amortyzator. 

Rowery z pełnym zawieszeniem są znacząco droższe od hardtaili i wymagają też większych nakładów pracy na serwis. Obecnie niełatwo jest kupić rower full pod przeróbkę - potrzebne jest do tego miejsce w trójkącie ramy, którego często brakuje ze względu na damper. Z tego powodu na początku warto zacząć przeróbkę roweru hardtail. Moim zdaniem powyżej 250W mocy  i 30 km/h. rower powinien mieć amortyzator. Jednak jeśli chcemy najlepszych parametrów jezdnych, warto podjąć wyzwanie i zbudować elektryka na bazie roweru full sunspension.


Ja w swoim rowerze elektrycznym - Discovery One (hardtail) - zmieniłem amortyzator ze sprężynowego (marka nieznana) na powietrzny - Suntour Raidon. Kosztował około 700 zł. 
Suntour Raidon - tani amortyzator powietrzny do elektryka
Byłem zaskoczony jak bardzo wpłynęło to na jazdę. Amortyzator ten tłumi dużo więcej nierówności, zarówno małych jak i dużych. Jazda stała sią bardziej płynna, mogłem zacząć jeździć z większą prędkością po nierównym terenie (np. lesie). 
 

Jako że w przypadku elektryka waga amortyzatora nie ma znaczenia, nie ma sensu dopłacać za minimalizację wagi. Cena amortyzatorów rośnie wraz ze spadkiem wagi. Spowodowane jest to koniecznością zastosowania drogich materiałów oraz zaawansowanych technologii w celu zmniejszenia wagi. Także kupując amortyzator, zwróć uwagę czy nie "przepłacasz" za to, że jest 300g lżejszy (co przy 30 kg elektryku nie ma znaczenia). 

 
Aby amortyzator działał długo i sprawnie, należy go serwisować. Producenci zalecają serwis podstawowy nawet co 50h-100h, moim zdaniem jeśli nie jeździmy ciągle po błocie i dbamy o czystość wystarczy przeserwisować go 1-2 razy do roku.

Brak smaru powoduje wnikanie brudu, który ociera o golenie i niszczy ich powierzchnie. Co ciekawe, warto również zrobić serwis nowego amortyzatora - producenci często żałują na ilości fabrycznego smaru :)

Serwis dzieli się na podstawowy i pełny. W internecie jest dużo poradników jak wykonać taki serwis, np. w serwisie 1enduro.pl - kliknij tutaj



27 komentarzy:

  1. Dobra amortyzacja to podstawa, ale dla mnie w zupełności wystarczy amortyzacja tylko na przednim widelcu. Od małego jeżdżę na rowerze w góry a ostatnio kupiłem sobie nowy rower górski w sklepie https://www.bikesalon.pl/ w Warszawie. Miałem jechać nim w góry na wiosnę, ale pandemia pokrzyżowała mi plany, a w zasadzie trochę przesunęła, bo jadę w Sudety dzisiaj wieczorem

    OdpowiedzUsuń
  2. Od kilku dni razem z dziewczyną korzystamy z bardzo profesjonalnej firmy Prusaki Warszawa .Z tej firmy naprawdę warto skorzystać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Moim zdaniem ten blog jest bardzo ciekawy i na ten blog wejdzie bardzo dużo osób. Takie jest moje zdanie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja chciałem dostać bardzo duże odszkodowanie i skorzystałem z 514 455 736 . Jestem bardzo ciekawy ile osób skorzysta z tej oferty.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawie ile osób wejdzie na ten blog. Mnie to bardzo interesuje.

    OdpowiedzUsuń
  6. Raidon to nie jest amortyzator do ebike.Serio,sam go mam od 2 lat,kupiony jako nowy. Od samego poczatku serwis-wymiana tulej ślizgowych na metalowe(obligatoryjnie!). Mimo to i tak szybko jazda traci komfort,wymiany smaru są zbyt często wymagane. Imho-za delikatny amortyzator. Jeżdżę na 30 kg trekkingu z mt5e na przodzie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ten wpis jest bardzo interesujący

    OdpowiedzUsuń
  8. Dobra amortyzacja to ważna sprawa

    OdpowiedzUsuń
  9. Niezwykle cenne wskazówki. Rewelacyjny jest ten wpis

    OdpowiedzUsuń
  10. Wpis zawiera bardzo ciekawe informacje

    OdpowiedzUsuń
  11. Wiele tutaj interesujących i ważnych informacji.

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię Twój blog, rowery to moja pasja

    OdpowiedzUsuń
  13. Super że takie informacje mogłem tutaj znaleźć

    OdpowiedzUsuń
  14. Takie informacje są nie tylko ważne ale także bardzo pożyteczne.

    OdpowiedzUsuń